Transportul rutier de marfă din România, creștere record în ultimul deceniu

Transportul rutier de marfă din România, creștere record în ultimul deceniu

România a înregistrat cea mai rapidă evoluție din Uniunea Europeană în ceea ce privește transportul rutier de marfă, potrivit unei analize Colliers pe baza datelor Eurostat. În 2023, companiile de profil au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele, cu 69% mai mult decât în urmă cu zece ani – de trei ori peste media comunitară.

Creșterea spectaculoasă se reflectă și pe piața spațiilor logistice, unde suprafața modernă disponibilă spre închiriere s-a extins de cinci ori în ultimul deceniu și este așteptată să atingă 8 milioane de metri pătrați până la finalul lui 2025. Cu toate acestea, lipsa unei infrastructuri moderne, atât la nivel de autostrăzi, cât și pe calea ferată, rămâne un factor care limitează potențialul real de dezvoltare al sectorului.

Deși România a reușit să depășească Ungaria ca ritm de creștere, diferența față de Polonia rămâne semnificativă. Dacă ținem cont de dimensiunea pieței și a economiei, volumul transportat ar trebui să fie cel puțin dublu comparativ cu Ungaria și la jumătate din cel al Poloniei. Consultanții Colliers atrag atenția că, pentru a reduce aceste decalaje în următorul deceniu, este necesară accelerarea investițiilor în infrastructură, în special în autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare.

Pe lângă transportul rutier, România are un atu important: ponderea ridicată a transportului pe căi navigabile, în special pe Dunăre, care reprezintă circa 20% din total – a doua cea mai mare valoare din Uniunea Europeană. Această diversificare oferă avantaje competitive, dar nu poate substitui lipsa unei infrastructuri moderne în zonele cheie. În acest context, specialiștii consideră că România trece printr-o etapă favorabilă de dezvoltare și avertizează că oportunitățile oferite de finanțări și fonduri europene ar trebui valorificate acum, înainte ca ritmul să încetinească.

Alte articole