RAR clarifică situația anvelopelor „all season”: când trebuie montate cauciucurile de iarnă și ce prevede legea
Nicio modificare în legislația rutieră – „all season” este doar o denumire comercială
Registrul Auto Român (RAR) a transmis vineri o serie de precizări importante privind folosirea anvelopelor „all season”, în contextul numeroaselor articole înșelătoare apărute odată cu apropierea sezonului rece. Instituția subliniază că legislația din România nu s-a modificat, iar singurul criteriu legal pentru utilizarea cauciucurilor de iarnă este marcajul M+S, M.S. sau M&S, care semnifică „mud & snow” – noroi și zăpadă.
„Denumirea all season este una strict comercială. Pentru a fi considerate anvelope de iarnă, conform legii, acestea trebuie să poarte marcajul M și S, indiferent de numele sub care sunt promovate”, transmite RAR.
Când trebuie montate anvelopele de iarnă
Autoritatea precizează că nu există o dată fixă în care șoferii sunt obligați să schimbe cauciucurile, însă obligația apare imediat ce se circulă pe drumuri acoperite cu zăpadă, polei sau gheață.
„Legislația din România nu s-a modificat! Toate anvelopele care poartă literele M și S îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţii specifice de iarnă, prevăzute în legislația națională”, arată comunicatul RAR.
Astfel, indiferent dacă pe cauciuc este scris „winter”, „all season” sau orice alt termen comercial, doar marcajul M+S contează din punct de vedere legal.
Ce riscă șoferii fără anvelope de iarnă
Conducătorii auto care circulă cu anvelope neconforme pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei riscă sancțiuni severe.
Lipsa cauciucurilor de iarnă se încadrează în clasa a IV-a de sancțiuni, adică între 9 și 20 de puncte-amendă – echivalentul a 1.822,5 lei până la 4.050 de lei în 2025. În plus, poliția rutieră poate reține certificatul de înmatriculare al vehiculului până la remedierea situației.
Recomandările RAR pentru siguranță și întreținere
RAR le recomandă șoferilor să verifice starea anvelopelor înainte de montare, mai ales dacă acestea au o vechime de peste patru-cinci ani.
„Consultați un specialist pentru a observa eventuale semne de uzură. Cauciucurile de iarnă sunt proiectate să rămână moi la temperaturi sub 7-8°C, oferind aderență mai bună și o distanță de frânare redusă pe carosabilul rece sau alunecos”, menționează instituția.
De asemenea, șoferii sunt sfătuiți să verifice anul fabricației (marcajul DOT) și adâncimea profilului anvelopelor, pentru a evita riscul pierderii aderenței în condiții de iarnă.